Teknikföretagen släpper ny kampanj; #CreateTechfidence

Teknikföretagen vill med en ny kampanj; #CreateTechfidence jobba för starkare tekniskt självförtroende hos unga tjejer.

Under januari träffade Passionista doktoranden och pedagogen Ulrika Sultan, vars forskning handlar om tjejers teknikintresse och hur det kan behållas till vuxen ålder.

Ulrika Sultans forskning, kunskap och frågeställningar är något som vi vill jobba med och utforska inom ramen för Passionista.

Vem är teknisk? 🤖
Vem är intresserad av teknik? 💃🏽

En passionista använder teknik som en möjliggörare för att leva ut sina drömmar skapar sig en framtid!

Är du eller din kompis en Passionista? 🙋🏼🙋🏻🙋🏿🙋🏽
Är din dotter en Passionista eller kanske din mamma? 👶🏼👵🏾👵🏼👧🏾

"Vilka förväntningar vi har på oss själva och andra smittar av sig. En negativ inställning till teknik och stereotypa bilder av vem tekniken är till för sprids lätt vidare till yngre generationer."

Känner du en Passionista⁉️ Vilka karaktärsdrag utmärker en Passionista? 🤔🤔🤔

Med Passionista arbetar vi med att förändra försöka mindset och förhållningssätt. Hur vi kan utmana rådande normer som formar och begränsar? Vad är det som präglar intressen och rådande stereotyper?

Kampanjen #createTechfidence tycker vi är ett utmärkt exempel på hur det här problemet och utmaningen kan tacklas och det förankras väl med Ulrika Sultans forskning. 

Klicka på länken nedan för att läsa hela artikeln